gry

Magazyn ze zdalnego serwera może być niekompletny. Zobacz więcej na oryginalnej instancji.

Steinsprut, w Kolejne zwolnienia w Embracer Group. Redukcja etatów dotknęła Lost Boys Interactive
!deleted537 avatar

Enshittificacer 😔

dj1936, w Bloc by bloc - anarchistyczna gra planszowa (dwa wydania)
!deleted2556 avatar

2 część:

Powstanie nie jest grą Grać, opór i projekt gry „Bloc by Bloc” 2018-06-04


<span style="color:#323232;">Sztuka 
</span><span style="color:#323232;">
</span><span style="color:#323232;">Deutsch Francais (u) 
</span>

Czym jest gra anarchistyczna? Czy jest to gra promująca wartości anarchistyczne? Gra, która przedstawia anarchistyczne działania? Gra, która obwusza i destabilizuje struktury władzy? Czego teoria gier może nauczyć anarchistów – i czego anarchiści mogą nauczyć się poprzez gry? Aby zbadać te i inne pytania, przeprowadziliśmy następujący wywiad z TL, projektantem gier i artystą Bloc przez Bloc: The Insurrection Game.

Bloc by Bloc jest dostępny na Kickstarterze do 14 czerwca.

Dlaczego działalność twórcza jest ważna dla anarchistów?

Twórczy opór jest jednym z istotnych elementów kwitnącego ruchu anarchistycznego. Grać i wyobraźnia pozwalają na eksperymenty, które mogą ujawnić pęknięcia w systemach sterowania. Anarchiści muszą być w stanie wyobrazić sobie inne światy i inne formy życia, aby uzmowywał swoje działania w opozycji do tego. Kiedy kreatywność może rozkwitać w przestrzeniach anarchistycznych, łatwiej jest zneutralizować duszne i toksyczne sposoby organizacji społecznej.

Bloc by Bloc 2nd edition game box art.

Czy Bloc by Bloc to tylko forma rozrywki? Czy jest inny wymiar projektu i co masz nadzieję osiągnąć w świecie?

Bloc by Bloc to gra stołowa, która symuluje miejskie bunty, które widzieliśmy w miastach na całym świecie w ciągu ostatnich 10 lub 15 lat. Celem tego projektu jest stworzenie zabawnych i edukacyjnych wrażeń z gry. Nie chcę udawać, że to coś więcej. To jeden z powodów, dla których grafika w Bloc by Bloc jest zabawna, przypominająca kolorowe kreskówki. Ważne jest, abyśmy nie traktowali projektu zbyt poważnie ani nie przeceniali jego politycznego wpływu. Byłoby to mylące i lekceważące dla wszystkich, którzy byli na ulicach w prawdziwych zmaganiach, które mają realne konsekwencje.

Ale gry mogą być potężnymi narzędziami do odkrywania złożonych pomysłów. To jeden z głównych powodów, dla których nadal pracuję w tym medium.

Gra w Bloc by Bloc (zepsute szkło nie jest wliczone w cenę).

Kiedy gramy, tworzymy historie interakcji między graczami, mechaniką gry i komponentami. Najlepsze gry tworzą bogate i wyłaniające się historie, które zmieniają się za każdym razem, gdy je gramy. Te historie odzwierciedlają archetypiczne narracje, które znajdujemy w całym społeczeństwie. Dlatego gry mogą wydawać się tak znaczące: tworzą tymczasową przestrzeń, w której możemy bezpiecznie eksplorować historie, które definiują nasze życie. Ta przestrzeń nazywana jest „magicznym kręgiem”.

Bloc by Bloc tworzy magiczny krąg, w którym gracze mogą odkrywać historie współczesnej rewolty i oporu. Jest to odpowiedź i wyzwanie dla wszechobecnych narracji kolonizacji, industrializacji, państwowości, autorytarnego czworgania bohatera i szowinistycznej przemocy, która dominuje w większości gier stołowych - i gier cyfrowych jeszcze bardziej. W ten sposób można go rozumieć jako anarchistyczną interwencję w świecie gier.

Czy Bloc przez Bloku ma poprzedników? Jakie były twoje punkty odniesienia, kiedy je projektujesz?

Grupa z nas po raz pierwszy rozpoczęła burzę mózgów na grę planszową w powstaniu latem 2010 roku. Nikt z nas nie był doświadczonymi graczami; mieliśmy bardzo niewiele do czerpania z powodu poprzedników. Naszymi punktami odniesienia były walki i powstania, które śledziliśmy bardzo uważnie. Powstanie zainicjowane przez strajk nauczycieli w Oaxaca w Meksyku w drugiej połowie 2006 roku miało duży wpływ na te wczesne rozmowy, które ostatecznie ukształtowały kontury tego, co obecnie nazywamy Blokiem przez Bloc. Rewolta młodzieży, która rozprzestrzeniła się w całej Grecji po zamordowaniu przez policję młodego anarchisty Alexisa Grigoropolousa w dzielnicy Exarcheia w Atenach w grudniu 2008 roku, była kolejnym punktem inspiracji. Tutaj, w Oakland, protesty i zamieszki w odpowiedzi na białego policjanta zabicie młodego czarnoskórego mężczyzny o imieniu Oscar Grant w styczniu 2009 roku dało nam doświadczenie z pierwszej ręki z niektórymi sposobami, w jakie te chwile mogą się rozwinąć.

Wczesne szkice podczas rozwoju Bloku przez Bloc.

Na podstawie tych ostatnich wydarzeń historycznych połączyliśmy ogólne ramy gry. Wiedzieliśmy, że wszyscy gracze będą musieli być frakcjami powstania i że gra w jakiś sposób odegra rolę państwa. Zdecydowaliśmy również, że gra będzie wyścigiem z czasem, dopóki wojsko lub jakaś siła federalna nie zainterweniuje, aby przywrócić porządek. I wreszcie, wymyśliliśmy listę działań, które gracze powinni być w stanie podjąć: zabarykadowania, grabieży, okupacja i starcia z policją. To położyło podwaliny pod grę; wszystkie te pomysły są kluczowe dla Bloku przez Bloc 8 lat później. Prawdopodobnie ze względu na naszą ograniczoną wiedzę na temat mechaniki gier i teorii gier, nie zaszliśmy zbyt daleko w procesie tworzenia gier w 2010 roku. “Grę Powstania”, jak nazywaliśmy ją w tym czasie, siedziała na półce przez lata. Dopiero po kolejnej rundzie jeszcze większych powstańców na całym świecie w latach 2011-2014 w miejscach takich jak Kair, Stambuł i Ferguson czułem się zmotywowany, aby wrócić do projektu. Studiowałem kilka współczesnych gier stołowych, takich jak Settlers of Catan, Pandemic, Forbidden Desert i Dead of Winter, i czytałem o teoriach i podejściach do projektowania gier.

Na początku 2015 roku rozpoczęliśmy testowanie pierwszych pracujących prototypów Bloku przez Bloku. Początkowo gra była nie do zagrania. Ale proces iteracyjny był w ruchu.

Barykada w Stambule podczas Commune Taksim i walki o park Gezi w 2013 roku.

Od tego czasu dowiedziałem się więcej o historii wywrotowych i antyautorytarnych gier stołowych na świecie. Suffragetto to gra z 1909 roku, która symuluje protestujących kobiet w starciu z policją. To, co teraz wiemy jako grę Monopoly, było pierwotnie grą o nazwie The Landlord’s Game, która krytykowała spekulacje na rynku nieruchomości i finansujący kapitalizm. Class Struggle, Chicago Chicago i Mai 68 Le jeu to kilka innych tytułów z lat 70. i 80., które próbowały symulować popularne powstania. Kilka lat temu niektórzy włoscy towarzysze stworzyli grę o nazwie Riot, w której walczą anarchiści, autonomiści, policja i nacjonaliści walczący ze sobą na ulicach. Interesujące jest to, że większość z tych gier zakłada, że jeden gracz musi przyjąć rolę policji. To jest coś, co od samego początku wiedzieliśmy, że nie będziemy włączać w ramy dla Bloku przez Bloc.

Jakie są zalety formatu gry stołowej do opowiadania tych historii, w przeciwieństwie do, powiedzmy, powieści, filmu, gry wideo, ustnej historii?

Tworzenie Bloku przez Bloc pozwoliło nam zbadać wstrząsy społeczne przez pryzmat myślenia systemowego. Gra to świetny sposób na symulowanie cybernetycznych form kontroli sprawowanych przez zinstytucjonalizowaną moc. I pozwala graczom eksperymentować z wyłanianymi formami strategii kooperatywnej, aby uwolnić się od tych opresyjnych systemów. Nie ma tam naprawdę innego medium, które umożliwia takie podejście do systemów wschodzących do opowiadania tych historii.

Innym ważnym sposobem, w jaki gry stołowe są świetne do opowiadania tych historii, jest to, że są one z natury towarzyskie. Jest coś potężnego w odkrywaniu dynamiki, która kształtuje powstania społeczne poprzez dyskusję, koordynację i konflikt z innymi twarzą w twarz wokół stołu.

Jednak ten format zawiera również wady. Gra sama w sobie jest rodzajem systemu cybernetycznego, który składa się z różnych pozytywnych i negatywnych pętli sprzężenia zwrotnego. Niezbędzenie stabilnego systemu gier, który działa jako zabawna gra, uniemożliwia pełne symulowanie wydarzeń w świecie rzeczywistym, które są definiowane przez ich chaotyczną i ciągle zmieniającą się naturę.

Blok według zasad Bloku.

Opowiedz nam o niektórych konkretnych komponentach i dynamice gry oraz o tym, jak je stworzyłeś, aby przekazać strategiczne lekcje na temat prawdziwego życia.

Jedną z najważniejszych zmian w drugiej edycji gry jest ulepszony tryb półwspółpracy. W Bloc by Bloc każdy gracz ma tajną kartę programu. Większość kart to agendy społeczne. Gracze z programami społecznymi solidaryzują się ze sobą i muszą współpracować, aby pokonać państwo i wygrać grę wspólnie. Istnieją jednak również karty awangardy i nihilistyczne. Gracze z tymi kartami muszą potajemnie podważyć powstanie społeczne; grają, aby wygrać grę samodzielnie.

Możliwe jest usunięcie kart awangardy i nihilistycznych i granie w grę w trybie w pełni kooperacyjnym. Jest to prawdopodobnie najlepszy sposób na grę w pierwszą grę; to sposób, w jaki większość ludzi zdecydowała się zagrać w pierwszą edycję. Ale to nie jest doświadczenie, które pierwotnie postanowiliśmy stworzyć z Bloc by Bloc. Symulacja miejskiego powstania powinna obejmować wewnętrzne napięcia, których zawsze doświadcza się w ramach ruchów społecznych i powstań. To pół-spółdzielcze doświadczenie tworzy również bardziej dynamiczną przestrzeń do zabawy, która pozwala na głębszą strategię. I zapobiega problematycznym zachowaniom graczy alfa, którzy dyktują, co inni gracze powinni robić na swoich zakrętach. Dzieje się to w prawie wszystkich w pełni spółdzielczych grach. Jak na ironię, wprowadzając element niepewności i podejrzliwości wśród graczy, chronisz ich indywidualną agencję.

Gra Bloku przez Bloku w akcji.

Inną mechaniką w grze, za którą ludzie często są zaskoczeni, jest sposób działania ruchu. Większość gier zmusza Cię do przesuwania kawałków po jednym miejscu na raz lub do liczenia liczby miejsc, które możesz przenieść. W Bloku przez Bloc ruch jest ograniczony przez dostęp, a nie odległość. Jeśli istnieje otwarta ścieżka z wykorzystaniem dróg, autostrad i stacji metra, możesz przenieść swoje bloki tak daleko, jak chcesz, za pomocą jednej akcji. Nawet największe miasta na świecie mogą być przecinane w ciągu kilku godzin, o ile korytarze ruchu są otwarte. Gdy gra rozmieszcza policję i porusza się po całym mieście, dostęp ten staje się coraz bardziej ograniczony. Jest to odzwierciedlenie tego, jak możemy poruszać się we

Emill1984, w Ile % osób grających w gry to kobiety?
Emill1984 avatar
dj1936,
!deleted2556 avatar

A w Polsce?

Ludrol,
@Ludrol@szmer.info avatar

Też: …gov.pl/…/The_Game_Industry_Poland_2023_12_07.pdf strona 51

(nie czytałem całości)

dj1936, w Tekken w sile, Europejski Puchar ogłoszony! Zawalczymy w Polsce | Pograne
!deleted2556 avatar

Byłem kiedyś na turnieju w tekkena. Dostałem wpierdol od razu, ale zauważyłem dwie ciekawe rzeczy:

  1. Ludzie przychodzili ze swoimi padami - z takimi wielkimi guzikami, nie przypominającymi tradycyjnych padów,
  2. Najwięcej osób gralo bokserem.
Podryban,

W sumie punkt 1. ma pewien sens, jeśli ciągle grasz i trenujesz na jednym kontrolerze.

dj1936,
!deleted2556 avatar

A co myślisz o punkcie nr 2?

Podryban,

Prywatnie zupełnie nie znam się na Tekkenie, więc nie mam na ten temat opinii. Ale mogę zapytać kogoś w redakcji, czy chciałby się wypowiedzieć. :)

Chrysophe, w Hypersomnia — polska otwartoźródłowa strzelanka

Wygląda świetnie.

lemmur, w Klasyki DOOM i DOOM II na nowo z mnóstwem dobrego i językiem polskim

Krasnoludki podpowiadają że można pobrać’ wady tych gier z internet archive i odpalić na chocolate doomie :)

harcesz, w Metal Slug Tactics - wrażenia z dema. Taktyczne piksele z duszą | Pograne
!deleted269 avatar

Shut up and take my żetony!

Podryban,

miałem podobną reakcję!

lemmur, w Szef Warframe'a uważa, że twórcy zbyt szybko opuszczają gry live-service | Pograne

Aż mi się przypomniał flop Halo Infinite

lemmur, w Hideo Kojima: "Metal Gear był pełen rzeczy wyprzedzających swoje czasy" | Pograne

Memes Jack, the DNA of the soul!

lemmur, w Logitech G Cloud Gaming Handheld - recenzja. Czas chmury | Pograne

Meh za dopłatą można już steam decka zdobyć

Bruegel, w Ghost of Tsushima - recenzja (PC). Droga samotnego ducha | Pograne

Jest na pc?

Podryban,

Tak, to jest recenzja pecetowej wersji.

0thr, w Dread Delusion

Tak, 14 Maja została wydana wersja 1.0

A co do pozyskania gry za darmo to na pewno w torrentach już są seederzy udostępniający tą grę.

harcesz, w Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1 – recenzja (PS5)
!deleted269 avatar

Gierka w której najemnicza korporacja wypowiada wojnę państwu? Kto by wierzył w takie rzeczy.

harcesz, w Starship Troopers: Extermination – recenzja Early Access (PC) | Pograne
!deleted269 avatar

Mam wrażenie, że obracanie Starship Troopers w strzelankę bardzo mija się z anty-militarystycznym i antyfaszystowskim przekazem filmu…

Podryban,

Ciekawe! A jak byś to widział?

harcesz,
!deleted269 avatar

Widziałeś film? Z pewnością można to oddać fabułą gry, ale jeśli nastawiona jest na samo strzelanie, albo nawet budowanie ze strzelaniem, to może być o to ciężko. Dało by się, ale efektem całej tej jatki musiało by być… zniesmaczenie i poczucie winy, a to dość specyficzny cel dla gry.

Podryban,

Widziałem film (piszę o tym w pierwszym akapicie tekstu). Natomiast Helldivers 2 jest strzelanką, która jest mocno inspirowana Starship Troopers i uważam, że swiet je oddaje charakter faszystowskiej planety, która koniecznie szuka konfliktów, mając w nosie obywateli.

harcesz,
!deleted269 avatar

Ah, sorry, z jakiegoś powodu wydawało mi się, że odpisuje innej osobie 😶

Faktycznie sam trailer Helldivers lepiej oddaje poziom “demokracji” znanej ze Starship Troopers. I jasne, nawet w strzelance można mieć mocny przekaz - na poczekaniu narzuca mi się antykorporacyjność przedostatniego? Dooma (jeśli ktoś pofatyguje się czytać zapisy dostępne na napotkanych komputerach) czy oczywiście Wolfenstein II, a nawet sama jego kampania reklamowa… Oczywiście mogę się mylić, tak jak sporo ludzi nie docenia przewrotności ST, ale tu nic mi takiego wymiaru nawet nie sugeruje, co jest trochę zbrodnią na materiale*. Zostaje sama jatka i to jak zauważasz umniejszona.

*chyba, że inspiracją byłaby książka, która podobno jest tragiczna i bliższa właśnie takiemu płaskiemu obrazkowi.

Podryban,

Książka, przede wszystkim, była bardziej promilitarystyczna, jeśli dobrze pamiętam, choć czytałem ją ponad dekadę temu.

Cóż, dałoby się zrobić strzelankę w takim samym klimacie i z takimi wartościami, jak film Paula Verhoevena, ale Extermination tego zdecydowanie nie robi. :D

zbych, w GTA 6 pojawi się jesienią 2025, a GTA V bije kolejne rekordy sprzedaży! | Pograne
@zbych@szmer.info avatar

200 000 000 sprzedanych kopii?!? Nie sądziłem, że sprzedaż gier liczona bywa w takiej skali.

harcesz,
!deleted269 avatar

Ja miałem moment, kiedy zalogowałem się na jakąś głupią strzelankę, która chwaliła się, że jednocześnie grają teraz dziesiątki milionów ludzi. Ta skala jest przytłaczająca. Tłumaczy, dla czego to bardziej wartościowy rynek niż filmy, ale też jak tak skutecznie “spacyfikowano” potężną część populacji. Eskapizm w formie dostarczającej stymulacji jakiej kto zapragnie.

dj1936,
!deleted2556 avatar

Dobrze napisane!

  • Wszystkie
  • Subskrybowane
  • Moderowane
  • Ulubione
  • test1
  • Blogi
  • muzyka
  • Spoleczenstwo
  • fediversum
  • krakow
  • FromSilesiaToPolesia
  • rowery
  • Technologia
  • slask
  • lieratura
  • informasi
  • gry@szmer.info
  • retro
  • sport
  • nauka
  • Gaming
  • esport
  • Psychologia
  • Pozytywnie
  • motoryzacja
  • niusy
  • tech
  • giereczkowo
  • ERP
  • antywykop
  • Cyfryzacja
  • zebynieucieklo
  • warnersteve
  • Wszystkie magazyny